Education Quality: Reflections On Its Evaluation Through Standardized Testing - Núm. 2-2019, Julio 2019 - Saber, Ciencia y Libertad - Libros y Revistas - VLEX 839716548

Education Quality: Reflections On Its Evaluation Through Standardized Testing

AutorJosé Eriberto Cifuentes-Medina - Derly Francedy Poveda-Pineda - Diego Alexander Rodríguez-Ortiz
CargoPhD in Education, University of Baja California, México - PhD in Education, Universidad de Baja California, México - Master's in Pedagogy,
Páginas247-255
247
José Eriberto Cifuentes Medina, Derly Francedy Poveda Pineda, Diego Alexander Rodríguez Ortiz
SABER, CIENCIA Y Libertad ISSN 2382-3240 Vol. 14, No. 2, Julio - Diciembre 2019 Págs. 247-255
Education quality: reections on its evaluation through
standardized testing
Reexiones en torno a la evaluación de la calidad educativa y las pruebas estandarizadas
José Eriberto Cifuentes Medina1
Derly Francedy Poveda Pineda2
Diego Alexander Rodríguez Ortiz3
Abstract
This reective article explores the evaluation of education quality, and whether it is necessary and relevant
in the educational system, its institutions, and its processes. The risks of utilizing national and international
standardized tests as the only source for testing evaluation and quality are explored, along with recognition
of particularities for each context. Test results are connected to the human personnel, such as teachers, who
direct and administer these exams. Thus, their eorts are considered to be reected in these results, which do
not aid in the advancement of improving quality or educational evaluation. So, the use of standardized exams
becomes risky, and it can lead to systemic and systematic ineciency.
A systematic and progressive pedagogy, along with education quality, is viable. In fact, qualitative and
quantitative national and international evaluations could be used to improve gaps in education. Nonetheless,
evaluation should be done as a means to improve educational processes from a general and particular
standpoint that go beyond statistical indicators of logical and coherent achievement.
Keywords
Evaluation, Quality, Education, Standardized Testing
Resumen
El artículo explora la evaluación de la calidad educativa es necesaria y pertinente en el sistema educativo,
las instituciones y los procesos; reconociendo el riesgo inminente de reconocer como consecuencia absoluta
las pruebas estandarizadas nacionales e internacionales reconociendo los contextos particulares de cada
aspecto. Los resultados están inmersos en la articulación de la calidad y la evaluación desde el recurso
humano que direcciona y quien ejecuta para ver reejados en la medición y que no avanzar en planes de
mejoramiento para optimizar la calidad y la evaluación en la educación y se estaría siendo objeto de los
riesgos de la evaluación de la calidad educativa en dirección de la inoperancia sistémica y sistemática.
Es viable la articulación sistemática y progresiva de pedagogía, didáctica y calidad en la educación
de manera que la evaluación pueda ser un constitutivo de mejoramiento ante las falencias detectadas
DOI: 10.18041/2382-3240/saber.2019v14n2.5894
1 PhD in Education, University of Baja California - México. Master’s in Education, Specialist in Education with an emphasis in Educative
Evaluation, Graduate in Theology, Graduate in Philosophy and Religious Education, Universidad Santo Tomas. Investigation group
member of SIEK. University Pedagogical and Technological of Colombia E-mail: joseeriberto.cifuentes@uptc.edu.co ORCID iD https://
2 PhD in Education, Universidad de Baja California - México. Master’s in E-learning, Specialist in Educational Management, Graduate in
Education and Information Education. Director of the School of Humanities and Education, Long-Distance Education Faculty. Investigation
group member of SIEK. University Pedagogical and Technological of Colombia. E-mail: derly.poveda@uptc.edu.co ORCID iD https://
3 Master’s in Pedagogy, Bachelor in Philosophy and Religious Sciences, Teacher, Investigator, and Director of the Bachelor in Elementary
Education program from the Faculty of Education. Investigation group member of FORMA. Universidad Mariana, San Juan de Pasto.
E-mail: drodriguez@umariana.edu.co ORCID iD https://orcid.org/0000-0003-2613-4376
Fecha de recepción: 28 de enero de 2019
Fecha de evaluación: 20 de marzo de 2019
Fecha de aceptación: 2 de mayo de 2019
orcid.org/0000-0001-5702-620X
orcid.org/0000-0002-1616-112X

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR