No maps for these territories: exploring philosophy of memory through photography - Núm. 64, Julio 2021 - Revistas Estudios de Filosofía - Libros y Revistas - VLEX 876033055

No maps for these territories: exploring philosophy of memory through photography

AutorAlun Kirby
CargoYork, United Kingdom
Páginas47-71
47
Estud.filos n.º 64. Julio-diciembre de 2021 | pp. 47-71 | Universidad de Antioquia | ISSN 0121-3628 | ISSN-e 2256-358X
ARTÍCULO
DE INVESTIGACIÓN
* This work was supported by a bursary grant (INDR-00253686) to Alun Kirby from Arts Council England. I thank the Philosophy
of Memory community for your generosity and openness. Specic and heartfelt thanks to Christopher McCarroll and Kourken
Michaelian for their support and understanding.
Cómo citar este artículo
Kirby, A. (2021). No maps for these territories: exploring philosophy through photography. Estudios
de Filosofía, 64, 47-71. hps://doi.org/10.17533/udea.ef.n64a03
No maps for these territories:
exploring philosophy of memory through
photography*
Alun Kirby
York, United Kingdom
E-mail: streptococcus@gmail.com
Recibido: 8 de abril de 2021 | Aceptado: 1 de junio de 2021
hps://doi.org/10.17533/udea.ef.n64a03
Abstract: I begin by examining perception of photographs from two directions: what
we think photographs are, and the aspects of mind involved when viewing photographs.
Traditional photographs are shown to be mnemonic tools, and memory identied as a
key part of the process by which photographs are fully perceived. Second, I describe
the metamorphogram; a non-traditional photograph which ts specic, author-dened
criteria for being memory. The metamorphogram is shown to be analogous to a composite
of all an individual’s episodic memories. Finally, using the metamorphogram in artistic
works suggests a bi-directional relationship between individual autobiographical memory
and shared cultural memory. A model of this relationship fails to align with existing
definitions of cultural memory, and may represent a new form: sociobiographical
memory. I propose that the experiences documented here make the case for promoting
a mutually benecial relationship between philosophy and other creative disciplines,
including photography.
Keywords: photography, memory, cultural memory, perception, art
48 Estud.filos n.º 64. Junio-diciembre de 2021 | pp. 47-71 | Universidad de Antioquia | ISSN 0121-3628 | ISSN-e 2256-358X
https://doi.org/10.17533/udea.ef.n64a03
ARTÍCULO
DE INVESTIGACIÓN
No hay mapas para estos territorios:
una exploración de la filosofía
de la memoria a través de la fotografía
Resumen: Al inicio se examina la percepción de las fotografías desde dos direcciones:
qué pensamos que son las fotografías y los aspectos de la mente involucrados al ver
fotografías. Se muestra que las fotografías tradicionales son herramientas mnemónicas:
por ello, la memoria es una parte clave del proceso mediante el cual las fotografías se
perciben por completo. En segundo lugar, describo el metamorfograma; una fotografía
no tradicional que se ajusta a criterios especícos denidos por el autor para ser me-
moria. Se muestra que el metamorfograma es análogo a una combinación de todos los
recuerdos episódicos de un individuo. Finalmente, el uso del metamorfograma en obras
artísticas sugiere una relación bidireccional entre la memoria autobiográca individual
y la memoria cultural compartida. Un modelo de esta relación no se alinea con las
deniciones existentes de memoria cultural y puede representar una nueva forma: la
memoria sociobiográca. Propongo que las experiencias aquí documentadas justican la
promoción de una relación mutuamente beneciosa entre la losofía y otras disciplinas
creativas, incluida la fotografía.
Palabras clave: fotografía, memoria, memoria cultural, percepción, arte
Alun Kirby
was an immunologist for many years, researching immune responses to mucosal infec-
tions in London, Sweden, and York, and making photographs all the while. Since leav-
ing science he has focused on artistic work, using philosophy of memory and the lived
experiences of people living with dementia as sources of inspiration.
ORCID: 0000-0001-5663-2961

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR