No maps for these territories: exploring philosophy of memory through photography
Autor | Alun Kirby |
Cargo | York, United Kingdom |
Páginas | 47-71 |
47
Estud.filos n.º 64. Julio-diciembre de 2021 | pp. 47-71 | Universidad de Antioquia | ISSN 0121-3628 | ISSN-e 2256-358X
ARTÍCULO
DE INVESTIGACIÓN
* This work was supported by a bursary grant (INDR-00253686) to Alun Kirby from Arts Council England. I thank the Philosophy
of Memory community for your generosity and openness. Specic and heartfelt thanks to Christopher McCarroll and Kourken
Michaelian for their support and understanding.
Cómo citar este artículo
Kirby, A. (2021). No maps for these territories: exploring philosophy through photography. Estudios
de Filosofía, 64, 47-71. hps://doi.org/10.17533/udea.ef.n64a03
No maps for these territories:
exploring philosophy of memory through
photography*
Alun Kirby
York, United Kingdom
E-mail: streptococcus@gmail.com
Recibido: 8 de abril de 2021 | Aceptado: 1 de junio de 2021
hps://doi.org/10.17533/udea.ef.n64a03
Abstract: I begin by examining perception of photographs from two directions: what
we think photographs are, and the aspects of mind involved when viewing photographs.
Traditional photographs are shown to be mnemonic tools, and memory identied as a
key part of the process by which photographs are fully perceived. Second, I describe
the metamorphogram; a non-traditional photograph which ts specic, author-dened
criteria for being memory. The metamorphogram is shown to be analogous to a composite
of all an individual’s episodic memories. Finally, using the metamorphogram in artistic
works suggests a bi-directional relationship between individual autobiographical memory
and shared cultural memory. A model of this relationship fails to align with existing
definitions of cultural memory, and may represent a new form: sociobiographical
memory. I propose that the experiences documented here make the case for promoting
a mutually benecial relationship between philosophy and other creative disciplines,
including photography.
Keywords: photography, memory, cultural memory, perception, art
48 Estud.filos n.º 64. Junio-diciembre de 2021 | pp. 47-71 | Universidad de Antioquia | ISSN 0121-3628 | ISSN-e 2256-358X
https://doi.org/10.17533/udea.ef.n64a03
ARTÍCULO
DE INVESTIGACIÓN
No hay mapas para estos territorios:
una exploración de la filosofía
de la memoria a través de la fotografía
Resumen: Al inicio se examina la percepción de las fotografías desde dos direcciones:
qué pensamos que son las fotografías y los aspectos de la mente involucrados al ver
fotografías. Se muestra que las fotografías tradicionales son herramientas mnemónicas:
por ello, la memoria es una parte clave del proceso mediante el cual las fotografías se
perciben por completo. En segundo lugar, describo el metamorfograma; una fotografía
no tradicional que se ajusta a criterios especícos denidos por el autor para ser me-
moria. Se muestra que el metamorfograma es análogo a una combinación de todos los
recuerdos episódicos de un individuo. Finalmente, el uso del metamorfograma en obras
artísticas sugiere una relación bidireccional entre la memoria autobiográca individual
y la memoria cultural compartida. Un modelo de esta relación no se alinea con las
deniciones existentes de memoria cultural y puede representar una nueva forma: la
memoria sociobiográca. Propongo que las experiencias aquí documentadas justican la
promoción de una relación mutuamente beneciosa entre la losofía y otras disciplinas
creativas, incluida la fotografía.
Palabras clave: fotografía, memoria, memoria cultural, percepción, arte
Alun Kirby
was an immunologist for many years, researching immune responses to mucosal infec-
tions in London, Sweden, and York, and making photographs all the while. Since leav-
ing science he has focused on artistic work, using philosophy of memory and the lived
experiences of people living with dementia as sources of inspiration.
ORCID: 0000-0001-5663-2961
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba