On the question of why copyright cannot be synonymous with intellectual property within digital competence frameworks On the question of why copyright cannot be synonymous with intellectual property within digital competence frameworks - Núm. 32, Julio 2021 - Revista La Propiedad Inmaterial - Libros y Revistas - VLEX 879407458

On the question of why copyright cannot be synonymous with intellectual property within digital competence frameworks On the question of why copyright cannot be synonymous with intellectual property within digital competence frameworks

AutorDaniil Shmatkov, Serhii Hlibko, Kateryna Tokarieva, Javier Cachón Zagalaz
CargoSenior Research Associate, PhD in Teaching Methods ? Scientific and Research Institute of Providing Legal Framework for the Innovative Development of the National Academy of Legal Sciences of Ukraine. Kharkiv (Ucrania). Contacto: d.shmatkov@gmail.com. Fecha de recepción: 7 de octubre de 2021. Fecha de aceptación: 18 de octubre de 2021. Para...
Páginas215-231
215
 
*
,  
**
,  
***
,
  
****
abstract
The article is aimed at studying expert opinions in establishing the types of intellec-
tual property and the corresponding legal relations that arise in the digital space and
require attention in the educational context. As a result of a survey of 21 experienced
law professors, we found that the presentation of intellectual property in digital com-
petence frameworks cannot be limited by copyright although this aspect is important.
In addition to describing different intellectual property objects, the content of digital
competence frameworks could reflect issues such as modern legislative improvements,
methods for identifying rightsholders, ways to conveniently distribute works and rights,
the value of various intellectual property objects, forms of software protection and
issues of protecting works created by artificial intelligence in existing legal regimes,
methods for detecting violations of intellectual property rights, and mechanisms for
compensation for the loss from violations of intellectual property rights which corres-
pond to the current level of development of relations in the digital space.
* Senior Research Associate, PhD in Teaching Methods – Scientific and Research Institute
of Providing Legal Framework for the Innovative Development of the National Academy
of Legal Sciences of Ukraine. Kharkiv (Ucrania). Contacto: d.shmatkov@gmail.com. Fe-
cha de recepción: 7 de octubre de 2021. Fecha de aceptación: 18 de octubre de 2021.
Para citar el artículo: Shmatkov, Daniil; Hlibko, Serhii; Tokarieva, Kateryna y Ca-
chón Zagalaz, Javier, “On the question of why copyright cannot be synonymous with
intellectual property within digital competence frameworks”, en Revista de la propiedad
inmaterial n.º 32, Universidad externado de Colombia, julio-diciembre 2021, pp. 215-231.
doi: https://doi.org/10.18601/16571959.n32.07
** Director, PhD in Law – Scientific and Research Institute of Providing Legal Framework
for the Innovative Development of the National Academy of Legal Sciences of Ukraine.
Kharkiv (Ucrania). Contacto: glbksv@gmail.com
*** Senior Research Associate, PhD in Law – Scientific and Research Institute of Pro-
viding Legal Framework for the Innovative Development of the National Academy of
Legal Sciences of Ukraine. Kharkiv (Ucrania). Contacto: katerina.tokarieva@gmail.com
**** University Professor, PhD in Education – Scientific and Research of the Research
Group hum653, Faculty of Humanities and Education Sciences, University of Jaén. Jaén
(España). Contacto: jcachon@ujaen.es
     
   
    
 
216
    .º  -  -   - .  - 
Daniil Shmatkov, Serhii Hlibko, Kateryna Tokarieva, Javier Cachón Zagalaz
Keywords: Digital Competence; Intellectual Property; Copyright; Survey.
acerca de la cuestión de por qué el derecho de autor
no puede ser sinónimo de propiedad intelectual dentro
de los marcos de competencia digital
resumen
El artículo tiene como objetivo estudiar las opiniones de los expertos en el esta-
blecimiento de los tipos de propiedad intelectual y las relaciones jurídicas corres-
pondientes que surgen en el espacio digital y requieren atención en el contexto
educativo. Como resultado de una encuesta a 21 experimentados profesores de
derecho, concluimos que la presentación de la propiedad intelectual en los marcos
de competencia digital no puede estar limitada por los derechos de autor, aunque
este aspecto es importante. Además de describir diferentes objetos de propiedad
intelectual, el contenido de los marcos de competencia digital podría reflejar
cuestiones tales como modernas mejoras legislativas, métodos para identificar a los
titulares de derechos, formas de distribuir convenientemente obras y derechos, el
valor de varios objetos de propiedad intelectual, formas de protección de software y
cuestiones de protección de obras creadas por inteligencia artificial en los regímenes
legales vigentes, métodos para detectar violaciones a los derechos de propiedad
intelectual y mecanismos de compensación por la pérdida por violaciones a los
derechos de propiedad intelectual que correspondan al nivel actual de desarrollo
de las relaciones en el espacio digital.
Palabras clave: competencia digital; propiedad intelectual; derechos de autor;
encuesta.
introduction and research context
At a time when ict has already penetrated various types of human activity, the
development of digital competence is an integral function of education. The Eu-
ropean Commission1 emphasizes a need for high-quality education content and
developing a European Digital Education Content Framework as one of the ac-
tions to support a high-performing digital education ecosystem. Generally, digital
competence frameworks are the main tool for providing support “on harnessing
the potential of digital technologies to innovate education and training practices,
1 European Commission. Digital Education Action Plan 2021-2027. Resetting educa-
tion and training for the digital age, 2020. Retrieved from https://ec.europa.eu/education/
sites/default/files/document-library-docs/deap-communication-sept2020_en.pdf

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR