International reserves and governance: a comparative study for Colombia - Núm. 13-2, Julio 2015 - Dimensión Empresarial - Libros y Revistas - VLEX 649280597

International reserves and governance: a comparative study for Colombia

AutorJorge Mario Ortega
CargoProfesional en Finanzas, Universidad San Martín,Universidad del Norte, docente investigador Universidad Autónoma del Caribe, Barranquilla
Páginas11-31
INTERNATIONAL RESERVES AND GOVERNANCE:
A COMPARATIVE STUDY FOR COLOMBIA
1
RESERVAS INTERNACIONALES Y GOBERNANZA:
UN ESTUDIO COMPARATIVO PARA COLOMBIA
RESERVAS INTERNACIONAIS E GOVERNANÇA:
UM ESTUDO COMPARATIVO PARA COLÔMBIA
11
Jorge Mario Ortega de la Rosa 2
CITATION
Ortega, J.M. (2015). International reserves and governance: a comparative study for Colombia. Dimensión Empresarial, 13(2), p. 11-31
JEL: G15, G34,
DOI: http://dx.doi.org/10.15665/rde.v13i2.536
ABSTRACT
This paper examines the relationship between the governance and the demand for international reserves in Emerging Economies
(EE). The Database World Governance Indicators Project (Project WGI) available for the period 2002-2013 is employed. The main goal
in this research is to examine the possible relationship between risk indicators and political stability, the strength of democratic insti-
tutions and legal regime to the accumulation of reserves in the EE in order to discern the matter to the Colombian case. Using panel
data for 14 Emerging economies, it became clear how these variables of governance, the traditional determinants of the demand
for international reserves and their level interrelate. The panel cointegration tests show the relationship between the behavior of
political stability, strengthening of the institutions with the accumulation of international reserves of Colombia and other Emerging
economies. The institutional characteristics such as corruption, political stability and violence can aect accumulation of reserves
through the perception of uncertainty. The results suggest that in order to reduce the need to accumulate higher levels of reserves,
Colombia could continue institutional strengthening so as to demand lower levels of reserves for precautionary reasons.
Keyword: international reserves, governance, political stability and institutions.
Content: 1. Introduction 2. Review of literature, 3. Methodology, 4. Stylized facts, 5. Results, 6. Conclusions of the panel.
1 Artículo de investigación requisito de grado en la maestría investigativa en Economía de la Universidad del Norte, Barranquilla, www.uninorte.edu.co fecha de elab-
oración del artículo junio 2014, fecha de conclusión febrero de 2015. Fecha de recepción 10/03/2015 fecha de aceptación: 15/07/2015.
2 Profesional en Finanzas, Universidad San Martín, magister en economía, Universidad del Norte, docente investigador Universidad Autónoma del Caribe, Barranquilla,
www.uac.edu.co, correo: jorge.ortega80@uac.edu.co .
Dimensión Empresarial
/ Vol.13 No. 2 / Julio - Diciembre de 2015, págs.
RESUMEN
En este trabajo se examina la relación entre la gobernanza y la demanda de reservas internacionales en Economías Emergentes (EE). Se utiliza la
base de datos del Proyecto Mundial de Indicadores de Gobernanza (WGI Project) disponible para el periodo 2002-2013. El objetivo principal de esta
investigación es examinar la posible relación entre los indicadores de riesgo y la estabilidad política, la fortaleza de las instituciones democráticas y
el régimen jurídico de la acumulación de reservas en los EE. Mediante datos de panel para 14 economías emergentes, se evidenció cómo estas vari-
ables de gobernanza, los determinantes tradicionales de la demanda de reservas internacionales y su nivel se interrelacionan. Las pruebas de panel
de cointegración muestran la relación entre el comportamiento de la estabilidad política, el fortalecimiento de las instituciones con la acumulación de
reservas internacionales de Colombia y las otras economías emergentes. Las características institucionales como la corrupción, la estabilidad política y
la violencia pueden afectar la acumulación de reservas a través de la percepción de incertidumbre. Los resultados sugieren que para reducir la necesi-
dad de acumular mayores niveles de reservas Colombia podría continuar el fortalecimiento institucional a fin de poder demandar menores niveles de
reservas por motivos de precaución.
Palabras clave: reservas internacionales, gobernanza, estabilidad política e instituciones.
RESUMO
Neste trabalho a relação entre governança e a demanda por reservas internacionais nas economias emergentes é examinado. Banco de Dados de
Indicadores de Governança Mundial de Projetos (Project WGI) disponível para o período 2002-2013 é usado. Usando dados em painel para 14 econo-
mias emergentes, tornou-se claro como estas variáveis de governança, os determinantes tradicionais da demanda por reservas internacionais e seu
nível inter-relacionam. Os testes de co-integração painel mostrar a relação entre o comportamento de estabilidade política, o reforço das instituições
com a acumulação de reservas internacionais da Colômbia e outras economias emergentes. As características institucionais, tais como a corrupção,
a estabilidade política ea violência pode afetar o acúmulo de reservas através da percepção de incerteza. Os resultados sugerem que a redução da
necessidade de acumular níveis mais elevados de reservas Colômbia poderia continuar o fortalecimento institucional, a fim de exigir níveis mais baixos
de reservas por motivos de precaução.
Palavras chave: as reservas internacionais, governança, estabilidade e instituições políticas.
dad de acumular mayores niveles de reservas Colombia podría continuar el fortalecimiento institucional a fin de poder demandar menores niveles de
reservas por motivos de precaución.
12
1. INTRODUCCIÓN
Current levels of international reserves (IR) in the case of the
main Emerging Economies have exceeded the appropriate level
metrics. Moreover, in the last nancial crisis of 2008, the central
banks were reluctant to draw on reserves to meet internation-
al payments in times of illiquidity; substitutes reserves as sov-
ereign wealth funds and exible credit lines were preferred to
respond to external shocks. Countries like Colombia, Mexico
and Poland made use of this possibility contingent nancing to
strengthen market sentiment.
is has risen questions about whether current levels of IR can
be justied as optimal to tackle potential risks in times of crisis
and, in particular, the marginal benet of higher levels of IR in
economies where acceptable levels in key metrics and models of
optimal levels presented in the current literature are met. e
concern is that domestic interest rates paid for sovereign debt
are higher than international rates gain in IR investments, and
the question is whether it is correct to accumulate more reserves
if Colombia, like other Emerging countries, didn´t used those
in the recent nancial crisis or whether they should invest in
other socio-economic aspects.

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR