Estado del arte: trayectoria investigativa en la Maestría en Intervención en Relaciones Familiares, Universidad de Caldas - Colombia (2013-2020) - Núm. 15-1, Enero 2023 - Revista Latinoamericana de Estudios de Familia - Libros y Revistas - VLEX 1023531450

Estado del arte: trayectoria investigativa en la Maestría en Intervención en Relaciones Familiares, Universidad de Caldas - Colombia (2013-2020)

AutorSánchez Jiménez María Hilda, García Zapata Danelly
CargoUniversidad de Caldas/Universidad de Caldas
Páginas45-64
* Universidad de Caldas. Manizales, Colombia. Correo electrónico: maria.sanchez_j@ucaldas.edu.co
orcid.org/0000-0002-4902-7234 Google Scholar
** Universidad de Caldas. Manizales, Colombia. Correo electrónico: danelly.garcia@gmail.com
orcid.org/0000-0001-8885-8949 Google Scholar
State of the Art: Research Trajectory in the
Master’s Degree in Intervention in Family
Relations, Universidad de Caldas–Colombia
(2013-2020)


Recibido: 28 de marzo de 2022
Aprobado: 28 de noviembre de 2022
Abstract. This article presents a comprehensive overview of


the Universidad de Caldas, Colombia, between 2013 and 2020.
The general objective was to recover the knowledge generated

The methodology involved a systematic, documentary review
of the Master’s theses, analyzing the studies conducted in the

academic years. In-depth interviews were also conducted with six
directors and ten authors of the theses to identify common themes,

positions, research topics, methodological approaches, conclusions


the epistemological, theoretical and methodological advances

institutional and professional needs of the authors and the relevance


Cómo citar este artículo:


in the Master’s Degree in Intervention in

Revista Latinoamericana
de Estudios de Familia, 15
https://doi.org/10.17151/rlef.2023.15.1.3


DOI: 10.17151/rlef.2023.15.1.3
Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 15
46
María Hilda Sánchez-Jiménez, Danelly García Zapata
Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 15(1), enero-junio 2023, 45-64
explores the integration of theses with institutional initiatives, with
some utilizing the intervention proposals as a supportive framework
while others viewed it solely as a degree requirement. Finally, the
article underscores the intersection of epistemologies such as
systemic, socio-cultural constructivism, and social constructionism,

and the methodological framework proposed for family intervention.
Keywords:
epistemology, constructivism, social constructionism.
Estado del arte: trayectoria investigativa en la
Maestría en Intervención en Relaciones Familiares,
Universidad de Caldas – Colombia (2013-2020)
Resumen.



conocimiento acumulado a partir de la trayectoria los procesos



los estudios realizados en el campo de las relaciones familiares y los


profundidad a seis direct oras-es y diez autoras-es de las tesis, con



procesos metodológicos, conclusiones y recomendaciones de


los avances epistemológicos, teóricos y metodológicos de los


laborales unidas a las necesidades institucionales y profesionales




Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR