Assessing social cognitive functions in elementary school children: or problems of motor activity disorders - Núm. 10-37, Enero 2021 - Amazonía Investiga - Libros y Revistas - VLEX 908531896

Assessing social cognitive functions in elementary school children: or problems of motor activity disorders

AutorVladimir Eliseev, Irina Eliseeva, Maria Korobova, Julia Romanova
CargoVladimir Eliseev, Lipetsk of State Pedagogical University, Russia. Prof., DSc, Lipetsk of State Pedagogical University, Russia. Irina Eliseeva, Lipetsk of State Pedagogical University, Russia. Docent, PhD, Lipetsk of State Pedagogical University, Russia. Maria Korobova, Lipetsk of State Pedagogical University, Russia. Docent, PhD, Lipetsk of ...
Páginas125-134
Volume 10 - Issue 37
/ January 2021
125
htt p:// www .am azon iain vest iga. inf o ISSN 23 22- 6307
DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2021.37.01.13
Assessing social cognitive functions in elementary school children:
or problems of motor activity disorders
Evaluación de las funciones cognitivas sociales en niños de escuela primaria:
o problemas de trastornos de la actividad motora
Received: January 18, 2021 Accepted: March 3, 2021
Written by:
Vladimir Eliseev43
https://orcid.org/0000-0003-2002-0431
Irina Eliseeva44
https://orcid.org/0000-0003-4178-8140
Maria Korobova45
https://orcid.org/0000-0002-4093-7434
Julia Romanova46
https://orcid.org/0000-0002-7302-4658
Abstract
The urgency of the research issue is due to the
tendency of an increase in the number of children
with disorders of the muscle-skeleton system and
motor skills. In this regard, these children have
problems in learning activities, relationships with
peers and adults. The purpose of the research
presented in the paper was to study the social and
psychological peculiarities of the personality of
elementary school children with motor activity
(motor skills) d isorder. To solve the tas ks set i n
the study and test the hypothesis, a number of
methods and techniques were used: theoretical
analysis of scientific literature, empirical
methods: observation, experiment,
questionnaire, technique of N.I. Ozeretsky;
children's version of S. Rosenzweig's test;
"school-based anxiety” test. The study revealed
that two options are possible in the development
of the personality of elementary school children
with motor activity d isorders: favorable and
unfavorable. An unfavorable variant of the
child's personality development is associated
with “non-constructive” behavior, which
manifests in the inability to withstand difficult
social situations. A favorable variant of personal
development is characterized by the
predominance of “constructive” behavior, which
allows one to overcome life difficulties.
Resumen
La urgencia del tema de la investigación se debe
a la tendencia al aumento del número de niños
con trastornos del sistema músculo-esquelético y
de las habilidades motoras. En este sentido, estos
niños tienen problemas en las actividades de
aprendizaje, las relaciones con sus compañeros y
con los adultos. El propósito de la investigación
que se presenta en el artículo fue estudiar las
peculiaridades sociales y psicológicas de la
personalidad de los niños de la escuela primaria
con trastorno de la actividad motora (habilidades
motoras). Para resolver las tareas planteadas en
el estudio y probar la hipótesis, se utilizaron una
serie de métodos y téc nicas: análisis teórico de
la literatura científica, métodos empíricos:
observación, experimento, cuestionario, técnica
de N.I. Ozeretsky; versión infantil de la prueba
de S. Rosenzweig; prueba de "ansiedad basada
en la escuela". El estudio reveló que dos
opciones son posibles en el desarrollo de la
personalidad de los niños de la escuela primaria
con trastornos de la actividad motora: favorable
y desfavorable. Una variante desfavorable del
desarrollo de la personalidad del niño se asocia
con "co mportamiento", que se manifiesta en la
incapacidad para soportar situaciones sociales
difíciles. Una variante favorable del desarrollo
personal se caracteriza por el predominio del
Prof., DSc, Lipetsk of State Pedagogical University, Russia.
Docent, PhD, Lipetsk of State Pedagogical University, Russia.
Docent, PhD, Lipetsk of State Pedagogical University, Russia.
Docent, PhD, Lipetsk of State Pedagogical University, Russia.

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR