Managing Access to Public Information Conflicts. Is Mediation a Solution? Lessons from the Catalan Experience - Núm. 24, Julio 2020 - Revista Digital de Derecho Administrativo - Libros y Revistas - VLEX 851260347

Managing Access to Public Information Conflicts. Is Mediation a Solution? Lessons from the Catalan Experience

AutorAgustí Cerrillo Martínez, Clara Isabel Velasco Rico
CargoDoctor en Derecho. Catedrático de Derecho Administrativo en la Universitat Oberta de Cataluña, Barcelona, España/Doctora en Derecho. Profesora Agregada de Derecho Administrativo en la Universitat Pompeu Fabra, Barcelona, España
Páginas293-312
REVI STA DIGITAL DE DERECHO ADMINISTRATIVO, N. º 24, SEGUNDO SEM EST RE/ 2020, PP. 293-312
Managing Access to
Public Information
Conflicts. Is Mediation a
Solution? Lessons from
the Catalan Experience1
AGUS CER RI LL O MA RTÍ NE Z2
CLAR A IS AB EL VEL AS CO RI CO 3
ABSTRACT
Access to public information often creates conflicts particularly when Public
Administration rejects information requests. This research article examines the
application of mediation to conflicts related to the right of access to documen-
tation and public information in five selected different countries and regions
from Europe and North America. It develops a study of the first autonomic
regulation in Spain, Catalan Act 19/2014, of December 29, which has provided
1 A previous version of this text was presented at the Congreso anual de la Asociación Espa-
ñola de Profesores de Derecho Administrativo Universidad de Zaragoza (2016) and was
included in the proceedings of the Congress. Las vías administrativas de recurso a debate.
Actas del XI Congreso de la Asociación Española de Profesores de Derecho Administrativo,
Zaragoza, 5 y 6 de febrero de 2016. The text has been significantly modified and updated
since then.
2 Doctor en Derecho. Catedrático de Derecho Administrativo en la Universitat Oberta de
Cataluña, Barcelona, España. Correo-e: acerrillo@uoc.edu. Enlace ORCID: https://orcid.
org/0000-0002-1577-4194.
3 Doctora en Derecho. Profesora Agregada de Derecho Administrativo en la Universitat
Pompeu Fabra, Barcelona, España. Correo-e: clara.velasco@upf.edu. Enlace ORCID: https://
orcid.org/0000-0001-9289-7676. Fecha de recepción: 9 de enero de 2020. Fecha de mo-
dificación: 18 de febrero de 2020. Fecha de aceptación: 2 de mayo de 2020. Para citar el
artículo: CERRILLO MARTÍNEZ, AGUSTÍ, VELASCO RICO, CLARA ISABEL, “Managing access to
public information conflicts. Is mediation a solution? Lessons from the Catalan Experience”,
Revista digital de Derecho Administrativo, Universidad Externado de Colombia, n.º 24, 2020,
pp. 293-312. DOI: https://doi.org/10.18601/21452946.n24.12.
294
REVI STA DIGITAL DE DERECHO ADMINISTRATIVO, N. º 24, SEGUNDO SEM EST RE/ 2020, PP. 293-312
Agustí Cerrillo Martínez y Clara Isabel Velasco Rico
an alternative mechanism to solve conflicts in this area. This compared analysis
aims to shed light on the use of mediation in conflict resolution concerning
access to public information to identify its benefits, but also its limitations.
Keywords: Mediation, Transparency, Access to Public Information, Con-
flict, Comparative Analysis.
Gestionando conflictos de acceso a la
información pública. ¿Es la mediación una
solución? Lecciones de la experiencia catalana
RESUMEN
El acceso a la información pública genera de forma frecuente conflictos, par-
ticularmente cuando la Administración rechaza las solicitudes de acceso. Este
artículo se centra en el análisis del uso de la mediación en conflictos relacio-
nados con el acceso a la documentación y a la información pública en cinco
países y regiones de Europa y Norte América. En especial, se estudia la primera
norma autonómica española, la Ley catalana 19/2014, que ha establecido un
mecanismo de resolución alternativa de conflictos en este ámbito. Este análisis
comparativo arroja luces sobre el uso de la mediación en la resolución de con-
flictos relativos al acceso a la información pública e identificar sus beneficios,
pero también sus limitaciones
Palabras clave: mediación, transparencia, acceso a la información pública,
conflicto, análisis comparado.
INTRODUCTION
Access to public information often creates conflicts: Public Administration
rejects information requests, gives different information than requested or
simply ignores information requests.
These conflicts can be solved using traditional resolution procedures (i.e.
administrative and judicial appeals). However, these procedures are costly,
both in economic and time terms, for the person requesting information and
the Public Administration that possesses it Mediation is one of the techniques
included in the line-up of the so-called alternative dispute resolution (ADR)
means.4
Mediation is a conflict resolution procedure where a third party, who does
not have the authority to impose an outcome on disputing parties, helps the
4 ROBERT A. BARUCH BUSH and JOSEP H P. FOLGUER, The Promise of Mediation: The Transformative
Approach to Conflict, New Jersey: John Wiley & Sons, 2004, p. 7.

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR