Reminiscencias benjaminianas en el diálogo de Deleuze y Daney sobre las imágenes en las sociedades de control - Núm. 69, Enero 2024 - Revistas Estudios de Filosofía - Libros y Revistas - VLEX 953322749

Reminiscencias benjaminianas en el diálogo de Deleuze y Daney sobre las imágenes en las sociedades de control

AutorAline Wiame
CargoUniversité Toulouse ? Jean Jaurès, Toulouse, France, Institut Universitaire de France
Páginas49-69
49
Estud.filos n.º 69. Enero-junio de 2024 | pp. 49-69 | Universidad de Antioquia | ISSN 0121-3628 | ISSN-e 2256-358X
https://doi.org/10.17533/udea.ef.352363
* This article was carried out in the frame of my activities as an Associate professor in the University of Toulouse.
Cómo citar este artículo
Wiame, A. (2024). Benjaminian Reminiscences in Deleuze’s and Daney’s Dialogue about Images in Control
Societies. Estudios de Filosofía, 69, 49-69. hps://doi.org/10.17533/udea.ef.352363
ARTÍCULOS
DE INVESTIGACIÓN
Benjaminian Reminiscences in Deleuze’s
and Daney’s Dialogue about Images
in Control Societies*
Aline Wiame
Université Toulouse – Jean Jaurès, Toulouse, France
Institut Universitaire de France
Email: aline.wiame@univ-tlse2.fr
Received:January 14, 2023 | Approved: August 17, 2023
hps://doi.org/10.17533/udea.ef.352363
Abstract: This article examines Gilles Deleuze’s 1986 leer to French lm critic Serge
Daney about cinema, television, and images in control societies through a Benjaminian
lens. While neither Deleuze nor Daney deeply engage with Walter Benjamin’s thought, I
argue that the ideas or dialectical images constructed by the German thinker are crucial
to beer understand Deleuze’s and Daney’s thoughts regarding the threatened death
of modern cinema in the 1980s because of the predominance of television as a control
apparatus. In the rst part of the article, I analyze the aesthetical and political meaning
of the concept of history as/of perception. I also show ainities between Benjamin’s
and Deleuze’s works through their connection to art historian Aloïs Riegl. In the sec-
ond part, I demonstrate how Deleuze’s and Daney’s reections about mannerism as a
weapon against the rise of clichés and the ideology of the visible in control societies
must be supplemented by Benjamin’s concept of “construction”. In conclusion, I draw on
Benjamin’s discussion of politics as a body space to advocate for desiring mannerisms
to ght control apparatuses and the reign of clichés.
Keywords: Walter Benjamin, Serge Daney, Gilles Deleuze, control societies, cinema,
television
50 Estud.filos n.º 69. Enero-junio de 2024 | pp. 49-69 | Universidad de Antioquia | ISSN 0121-3628 | ISSN-e 2256-358X
https://doi.org/10.17533/udea.ef.352363
ARTÍCULOS
DE INVESTIGACIÓN
Reminiscencias benjaminianas en el
diálogo de Deleuze y Daney sobre las
imágenes en las sociedades de control
Resumen: Este artículo examina, en clave benjaminiana, la carta escrita en 1986 por
Gilles Deleuze al crítico de cine francés Serge Daney acerca del cine, la televisión y las
imágenes en las sociedades de control. Aunque ni Deleuze ni Daney se comprometen
profundamente con el pensamiento de Walter Benjamin, sostengo que las ideas o imáge-
nes dialécticas construidas por el pensador alemán son cruciales para entender mejor el
pensamiento de Deleuze y de Daney sobre la amenazante muerte del cine moderno en los
años 80 a manos del predominio de la televisión como aparato de control. En la primera
parte del artículo, analizo el signicado estético y político del concepto de historia como/
de percepción, y muestro anidades entre los trabajos de Bejamin y Deleuze, a través de
su conexión con el historiador del arteAloïs Riegl. En la segunda parte, demuestro cómo
las reexiones de Deleuze y Daney sobre el manierismo, como arma contra el surgimiento
de clichés y la ideología de lo visible en las sociedades de control, pueden ser suplidas
por el concepto benjaminiano de “construcción”. En conclusión, echando mano de la
discusión de Benjamin sobre la política como espacio del cuerpo, abogo por manierismos
deseantes para hacer frente a los aparatos de control y al reino de los clichés.
Palabras Clave: Walter Benjamin, Serge Daney, Gilles Deleuze, sociedades de control,
cine, televisión
Aline Wiame is Associate professor of Philosophy at Université Toulouse – Jean Jaurès
(France), and a member of the Institut Universitaire de France since October 2023. Her
research focuses on the connections between philosophy and the arts as well as on the
reinvention of the arts in front of ecological disasters. She explores those elds through
contemporary French philosophy, American pragmatism, and ecological humanities.
ORCID: 0000-0001-9113-6488

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