What do my Students Think of my Way of Teaching? An Approach in a Developing Country
Autor | Jesús Gabalán-Coello - Fredy Eduardo Vásquez-Rizo - Michel Laurier |
Cargo | PhD in measurement and evaluation in education, University of Montreal, Montreal, Canada - PhD in Information and Communication Management, Universidad de Murcia, Murcia, España - PhD in Curriculum, University of Toronto, Toronto, Canada |
Páginas | 232-246 |
232
What do students think of my way of teaching?
An approach in a developing country
UNIVERSIDAD LIBRE, SEDE CARTAGENA
What do students think of my way of teaching?
An approach in a developing country
¿Qué piensan mis alumnos de mi forma de enseñar?
Un enfoque en un país en desarrollo
Jesús Gabalán-Coello1
Fredy Eduardo Vásquez-Rizo2
Michel Laurier3
Abstract
The present study is an academic construct that seeks to know which aspects that inuence the overall
performance appraisal of a teacher, in terms of the variables universally accepted by the scientic community
are: compliance, commitment, ownership, methodology, evaluation and relationships interpersonal. This
study takes as a source of information the opinions of students, gathered through questionnaires perception
of the development of courses in a Colombian university. A grouping is done by the subject areas they belong
to the subjects taught, recognizing the specicity of the nuclei of these subjects. A procedural level binary
logistic regression was used, identifying the dichotomy of each variable teacher who is in the standard of
quality dened by institutional policy. This intends to conclude on the incidence of particular satisfaction in
teacher performance variables regarding overall satisfaction, seen at both disciplinary and institutional levels.
Keywords
Evaluation, higher education, teacher education/development, assessment, education, developing country.
Resumen
El presente estudio es un constructo académico que busca saber qué aspectos inuyen en la evaluación
general del desempeño de un maestro, en términos de las variables universalmente aceptadas por la
comunidad cientíca: cumplimiento, compromiso, propiedad, metodología, evaluación y relaciones
interpersonales. Este estudio toma como fuente de información las opiniones de los estudiantes, reunidas
a través de cuestionarios de percepción del desarrollo de cursos en una universidad colombiana. La
agrupación se realiza según las áreas temáticas a las que pertenecen las asignaturas impartidas, reconociendo
la especicidad de los núcleos de estas asignaturas. Se utilizó una regresión logística binaria a nivel de
procedimiento, identicando la dicotomía de cada variable que se encuentra en el estándar de calidad
denido por la política institucional. Con esto se pretende concluir sobre la incidencia de la satisfacción
particular en las variables de desempeño docente con respecto a la satisfacción general, visto tanto a nivel
disciplinario como institucional.
DOI: 10.18041/2382-3240/saber.2019v14n2.5888
1 PhD in measurement and evaluation in education, University of Montreal, Montreal, Canada. Master in Engineering, Universidad del
Valle, Cali, Colombia. Vice-President Academic, Universidad Católica de Pereira, Pereira, Colombia. Americas Avenue # 49-95, Pereira,
Colombia. (57) (6) 3124000. Correo electrónico: jesus.gabalan@ucp.edu.co ORCID iD: http://orcid.org/0000-0001-7674-8849
2 PhD in Information and Communication Management, Universidad de Murcia, Murcia, España. Master in Information Sciences and
Knowledge Management, Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Monterrey, Monterrey, México. Full Professor, Universidad
Autónoma de Occidente, Cali, Colombia. 25 Street # 115-85, Cali, Colombia. (57) (2) 3188000. Correo electrónico: fvasquez@uao.edu.
co ORCID iD: http://orcid.org/0000-0003-1398-6174
3 PhD in Curriculum, University of Toronto, Toronto, Canada. Master in Applied Linguistics, University of Ottawa, Ottawa, Canada.
Full Professor, University of Ottawa, Ottawa, Canada. 75 Laurier Ave E, Ottawa, ON K1N 6N5, Ottawa, Canada. 613-562-5222. Correo
electrónico: mlaurier@uottawa.ca ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-8162-9967
Fecha de recepción: 28 de enero de 2019
Fecha de evaluación: 20 de marzo de 2019
Fecha de aceptación: 2 de mayo de 2019
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba